Na czym polega opracowywanie zakładowego planu kont?
- Szczegóły
Przy prowadzeniu księgowości pełnej, konieczność wprowadzania do systemu księgowego ogromnej ilości informacji, zwłaszcza przy dużych przedsiębiorstwach, generujących sporą liczbę operacji gospodarczych, wymaga stosowania prostszych, bardziej przejrzystych systemów takich jak zakładowe plany kont (ZPK).
Czym są zakładowe plany kont i jak się je opracowuje?
Zakładowy plan kont to tworzony indywidualnie dla przedsiębiorstwa, wewnętrzny system, umożliwiający sprawną obsługę rachunkową. System można stworzyć z gotowych wzorów, jednak należy go dostosować do charakteru działalności przedsiębiorstwa i potrzeb analitycznych czy informacyjnych jednostki. Opracowywanie zakładowego planu kont najlepiej zlecić doświadczonemu biuru rachunkowemu, które oferuje usługi prowadzenia pełnej księgowości.
ZPK składa się ze spisów kont księgi głównej, zasad tworzenia i funkcjonowania kont analitycznych, metod wyceny i ewidencjonowania pasywów i aktywów firmy i innych kont pozabilansowych, istotnych z punktu widzenia działalności przedsiębiorstwa. ZPK stanowi załącznik do dokumentacji, opisującej przyjęte w jednostce zasady rachunkowości i składa się z 9 zespołów kont:
Zespół 0: majątek trwały
Zespół 1: środki pieniężne i inne aktywa pieniężne
Zespół 2: rachunki i roszczenia
Zespół 3: materiały oraz towary
Zespół 4: koszty wg rodzajów
Zespół 5: koszty wg typów działalności
Zespół 6: rozliczenia międzyokresowe kosztów
Zespół 7: przychody i koszty ich uzyskania
Zespół 8: fundusze, rezerwy finansowe oraz wynik finansowy.
Opracowanie zakładowego planu kont wymaga dokładnej analizy profilu działalności przedsiębiorstwa i uwzględnienia wielu jej szczegółowych elementów. Dzięki temu możliwe staje się sprawne zarządzanie jednostką, sporządzanie sprawozdań, a także większa kontrola wewnętrzna nad jej finansami.